creatieve content

Vernieuw jouw school app met deze brainstormtechnieken

Als school is het belangrijk om steeds te vernieuwen. Je wilt blijven ontwikkelen, leerlingen en ouders boeien met informatie en deze op de juiste manier overbrengen. Het kan soms lastig zijn om steeds weer tot nieuwe ideeën te komen als het aankomt op het creëren van creatieve content. In dit artikel bespreken we verschillende vormen van brainstormen zodat je jouw app altijd kunt voorzien van een opfrisbeurtje.


Painstormen

Painstormen is brainstormen maar dan omgekeerd. Je gaat bij deze techniek nadenken waarom iets niet zou werken. Door dit te doen word je gedwongen om in een andere richting te denken. Je bedenkt namelijk de ‘waarom’ achter de vraag waarom iets niet werkt. Hierdoor kom je op nieuwe ideeën.

Superheld
Door deze techniek te gebruiken ga je door de ogen van iemand anders naar een probleem kijken. Je bedenkt hoe jouw superheld de problemen van jullie school aan zou pakken. Wanneer je deze omzet naar concrete actiepunten kunnen hier geschikte oplossingen uit voortkomen.

Mindmapping
Dit is een van de bekendste brainstormtechnieken. Samen met andere collega’s schrijf je een gekozen onderwerp in het midden en vervolgens ga je alles over dit onderwerp eromheen opschrijven. Tot slot ga je deze woorden met elkaar verbinden en deze omzetten tot een oplossing.

Verschillende belangen
Iedere deelnemer neemt een andere rol aan. Op deze manier heeft iedere deelnemer een ander belang bij de oplossing. Een leraar kan bijvoorbeeld een ander belang hebben dan een ouder of directrice. Op deze manier komt er een oplossing die past bij ieders belangen.

Zorg ervoor dat iedereen gehoord wordt
Tijdens een brainstorm is het belangrijk dat iedereen gehoord wordt. Het is belangrijk dat ideeën niet meteen worden afgekraakt. De beste ideeën vinden namelijk veel mensen in het begin helemaal niks, maar wanneer deze worden versterkt kan dit de ultieme oplossing vormen. Wanneer de brainstorm klaar is en er genoeg ideeën zijn mag je natuurlijk wel aangeven waarom een idee volgens jou wel of niet zal werken.

Nu we een aantal brainstormtechnieken hebben behandeld kun je weer vooruit met het bedenken van nieuwe content. Wél belangrijk is dat je rekening houdt met wat jouw doelgroep graag ziet en hoe je hen kunt bereiken. Lees het artikel over hoe je jongeren vandaag de dag het beste kunt bereiken!